Organisering
LARGE ENOUGH TO CELEBRATE, SMALL ENOÂUGH TO CARE.» CARL F. GEORGE[I]
FRA KIRKEVEKSTBOKA SKREVET I 1995:
HovedspørsmÃ¥l Temaet for dette kapittelet er organisering av meÂnighetsarbeidet. Drøftingen vil først og fremst dreie seg om hvilke grupper en menighet bør inneholde for Ã¥ kunne vokse. Dessuten skal vi se pÃ¥ betydningen av Ã¥ utvikle tilbud til bestemte befolkningsgrupper. Wagner[ii] mener at store, mellomstore og smÃ¥ grupÂper tilsammen utgjør en menighet[iii]. Store grupÂper har over 80 medlemmer, mellomstore grupÂper har 30 til 80, mens smÃ¥ grupper har fra 5 til 15 medlemmer. Menigheter som er bygd opp pÃ¥ denne mÃ¥ten, vil verken være for store slik at den enkelte føÂler seg fremmedgjort og alene eller for liten til Ã¥ kunne skape spennende festsamvær[iv]. De vil ha færre vekstbarrierer enn menigheter som bare bestÃ¥r av én mellomstor eller stor gruppe. Veksten i slike én-gruppe-menigheter stopper, som vi skal se i kapitÂtel 8, vanligvis ved ca. 200 medlemmer fordi større enheter skaper fremmedÂgjøÂring. Slike menigheter har normalt bare en pasÂtor og fÃ¥ «arenaer» hvor frivilÂlige ledere kan fÃ¥ en prakÂtisk og varig trening. MinÂdre grupper kan være en gunstig ramme for Ã¥ utÂvikle ledere. SMÃ…GRUPPER BYGGESTEINER Jeg har tidligere pÃ¥pekt at menigheter som vokser legger vekt pÃ¥ Ã¥ bygge opp mindre grupper inÂnenfor menigheten. I slike grupper kan alle bli godt kjent med hverandre. Det er mulig Ã¥ utvikle intimitet og gruppene kan bli preget av en «kom-som-du-er-holdÂning» med stor forstÃ¥else, Ã¥penhet, ærlighet og akÂsept[v].
George[vi] mener at smÃ¥grupper mÃ¥ gjøres til bygÂgesteiner i menigheÂtens grunnmur. Alle beslutninger, alle deler av meÂnigheten og all lederutÂvikling mÃ¥ bli evaluert i lys av deres bidrag til Ã¥ muÂltiplisere smÃ¥Âgrupper.
EVANGELISERE OG INKLUDERE Begrunnelsen for Ã¥ gjøre smÃ¥grupper til grunnvolÂlen i menighetens arbeid er flersidig. For det første mener flere at slike grupper kan være en nøkkel til evangelisering. Paul Yonggi Cho[vii] viser til at smÃ¥Âgruppene er det viktigste redskap hans menighet har, til Ã¥ nÃ¥ nye med evangeliet. Dette skjer bÃ¥de ved at gruppene fungerer som magneter i nabolaget, og ved at gruppemedlemmene inviterer venner til samÂlingene. Cho uttrykker det slik: «Hver gruppe blir en kjerne til vekkelse i sitt nabolag, fordi cellegrupÂpen er stedet hvor sant liv kan finnes i det nabolaget. NÃ¥r et cellemøte er fullt av liv, og nÃ¥r folk er lykkeÂlige og meddeler andre sin tro og vitner om hva Herren har gjort i deres liv, vil andre mennesker bli trukket til dem.» [viii]
Store menigheter har ofte vanskelig for Ã¥ inÂkludere nye i menighetens miljø. Ingen bestemte tilÂdeles anÂsvar. Ved Ã¥ fÃ¥ de nye inn i mindre grupper vil perÂsonlige relasjoner fortere utvikles slik at man ikke føÂler seg alene. En liten gruppe vil føle anÂsvar for Ã¥ følge opp og holde kontakt med den nye. PÃ¥ denne mÃ¥ten kan smÃ¥grupper være et viktig redskap i arÂbeidet med Ã¥ vinne mennesker og gjøre dem til disiÂpler.[ix]
Ã…NDELIG VEKST Store møter er lite egnet til Ã¥ sikre at den enkelte vokser Ã¥ndelig. SmÃ¥ fora kan i større grad gjøre det mulig Ã¥ utvikle en opplæring tilpasset den enkelte. Det kan ogsÃ¥ være lettere Ã¥ utvikle og praktiseÂre sine Ã¥ndelige gaver i en liten og trygg sammenheng. RelaÂsjonene i slike grupper kan hjelpe den enkelte til Ã¥ finne sin tjeneste eller sitt kall i menighetsarbeidet.
OMSORG SmÃ¥ fora er mye bedre egnet til Ã¥ utÂøve omsorg for den enkelte. Det kan bÃ¥de være gjenÂtagende og varig forbønn for spesiÂelle forhold, og mer praktisk omsorg i akutte situasjoner. SmÃ¥grupper er blitt viktigere de siste tiÃ¥rene fordi mange ikke har familie og slekt Ã¥ støtte seg til der de bor. Dessuten vil en voksende menighet stadig fÃ¥ kontakt med perÂsoner som ikke har kristen familie eller slekt.
SmÃ¥grupper vil kunne sørge for at arbeidet med besøk pÃ¥ sykehus o.l. blir gjort og fordelt utover hele menigheten. Ofte faller dette arbeidet pÃ¥ alÂlerÂede overbelastede enkeltpersoner, eldsterÃ¥d eller pÃ¥ pasÂtoren. Pastor og eldsterÃ¥d fÃ¥r da mindre tid til Ã¥ lede menigheten.
LEDERTRENING SmÃ¥gruppene kan være et egnet sted for reÂkrutteÂring og utvikling av nye ledere. En mulighet er Ã¥ la hver gruppeleder ha en «lederaspirant» som gradvis settes i stand til Ã¥ ta pÃ¥ seg lederoppgaver. Et slikt system legger til rette for at menigheten hele tiÂden utvikler ledere som kan starte eller ta over grupper. Dette skaper økt vekstÂkraft. HVORDAN UTVIKLE SMÃ…GRUPPER? Mange menigheter har forsøkt smÃ¥grupper uten at det har blitt en entydig sukÂsess. En del mennesker føler det vanskelig Ã¥ inngÃ¥ i et lite og tett fellesskap hvor stor grad av Ã¥penhet og tillit er nødvendig. Det kan derfor ta lang tid Ã¥ utÂvikle grupper som fungerer.
En utbredt mÃ¥te Ã¥ bygge opp et gruppesystem pÃ¥ er Ã¥ utvikle nabogrupÂper. Fordelen med slike grupper er at oppÂmerksomÂheten kan rettes mot nabolaget som grupÂpemedlemÂmene bor i. Man mÃ¥ imidlertid huske pÃ¥ at denne metoden kan føre til at personer med svært ulik bakÂgrunn, alder og interesÂser kommer i samme gruppe. Spredningen kan bli sÃ¥ stor at enÂkelte vil foÂretrekke Ã¥ ikke delta.
En mÃ¥te Ã¥ unngÃ¥ dette probleÂmet pÃ¥ er Ã¥ sette sammen noe mer ensartede grupÂper, eller la naturÂlige venneÂflokker danne grupper[x]. Det et er da vikÂtig Ã¥ sørge for Ã¥ fÃ¥ inteÂgrert perÂsoÂner som ikke har en naturlig venÂnekrets i menigheÂten, samt nye medÂlemmer. For Ã¥ unngÃ¥ at menigÂhetens vekstkraft reÂdusere, er det av stor betydÂning at man klaÂrer Ã¥ splitte slike grupper nÃ¥r de vokÂser. Dessuten er det viktig at grupÂpeledeÂren sørger for at gruppesamÂlingÂene ikke utÂviÂkler seg i retning av hygÂgekvelÂder[xi].
En mer uvanlig metode er Ã¥ utforme grupper rettet mot spesielle formÃ¥l, oppgaver eller behov. Gruppene kan setÂtes sammen ut fra tjenestene man har i meÂnigheten, f.eks. søndagsskoleÂlærere og menighetstjeÂnere. Personlig omsorg kan da kombineres med utÂveksling av idéer og gjensidig motivering til tjeneste. Det blir i tillegg mindre tidkrevende Ã¥ delta i smÃ¥Âgrupper og samtidig ha tjenester i menigheten. Andre alÂternativer er Ã¥ utvikle grupper som er spesiÂelt retÂtet mot formÃ¥l som disippeltrening eller mot spesiÂelle behov som rehabelitering etter ei livskrise[xii].
Ved oppbyggingen av smÃ¥grupÂper kan flere av de nevnte metodene brukes samtidig. Man kan bÃ¥de ha nabo-, venne-, tenÃ¥Ârings- og diÂsippeltreningsgrupper. Alle gruppene, uansett spesiaÂlitet, bør inneholde inÂdividuell omsorg (veiledning, prakÂtisk hjelp og forÂbønn), bibelstudium, bønn, lovÂprisÂning og evangeliseÂring[xiii]. MELLOMGRUPPEN, FORSAMLINGEN Svært mange menigheter stopper Ã¥ vokse nÃ¥r de blir sÃ¥ store som en mellomstor gruppe (30-80 aktive persoÂner). Grunnen til dette er at menigheter opp til denne størrelsen i hoÂvedsak bare bestÃ¥r av én gruppe (med unntak av noe barne- og ungdomsarÂbeid). Gradvis øker fremmedgjøÂringen, og veksten stagneÂrer. Likevel er denne grupÂpestørrelsen viktig for meÂnigheten.
I kirkevekstlitteraturen er det først og fremst beÂtydningen av Ã¥ utvikle smÃ¥grupper og store festÂsamÂvær som er drøftet. Mellomgruppen er lite behandlet, men er likevel nødvendig i en menighet.
Slike grupper er av en størrelse som gjør at den enÂkelte har tilstrekkelig oversikt samtidig som de inneÂholder en viss bredde og spenst. De aller fleste vil kjenne hverandre sÃ¥pass godt at de kan føre en grei samtale.
De mellomstore gruppene er godt egnet til aktiviteÂter som det er vanskelig Ã¥ ha i en stor forsamling og som det samtidig ikke er mulig eller effektivt Ã¥ ha i de minste gruppene. Det kan for det første dreie seg om tilbud til ulike aldersgrupper som barn, ungÂdom eller eldre. For det andre kan det dreie seg om ulike opplæringstiltak og bibelstudier, hvor kravene til leÂderne er sÃ¥ store at det vil bli for resÂsurs- og tidkreÂvene Ã¥ lære opp alle lederne i smÃ¥gruppene. Dersom det samtiÂdig er umulig Ã¥ utforme et oppÂlegg som er tilÂpasset hele menigheten (f.eks. ungdom og pensjoÂnister) er det riktig Ã¥ velg den mellomstore gruppen. STORSAMLING MED FEST I GUDS HUS Det er en økende forstÃ¥else for hvor inspirerende og betydningsfulle de store festsamværene kan være for Guds folk. Vi vil derfor drøfte dette temaet i et eget kapittel (9). Her vil vi bare ta opp ett par poeng som vi ikke kommer tilbake til. NÃ¥r det er samlet mange menÂnesker som er hungÂrige etter Ã¥ møte Gud, mener Wagner[xiv] at en spesiell type lovÂprisning kan inntreffe. Fra sosiologien vet vi at kollektiv atferd blir annerÂledes i smÃ¥ enn i store grupper. Størrelsen pÃ¥ forsamÂlingen har derfor beÂtydning for hvordan et møte blir. Selv om det ikke er en direkte sammenheng mellom størrelse og atmoÂsfære, vil menigheter med mange tilstede pÃ¥ ukens hovedmøte ha lettere for Ã¥ skape en gunstig atmoÂsfære for feiring. For smÃ¥ menigheÂter kan regelÂmessig samÂarbeid med anÂdre menigheÂter kompensere for manglende størrelse. Kanskje kan mindre naÂbomenigheter med jevne mellomrom arÂrangere lovÂsangkvelder. De unge har gjort dette pÃ¥ flere steder, men de voksne utnytter sjelden muligÂheÂten til den inspirasjon slike fellessamlinger kan gi. En mÃ¥ imidÂlertid huske pÃ¥ at dersom forskjellene mellom menigÂhetene er stor kan kompromisser om form lett skape samlinger som ingen av deltakerne synes er inÂspireÂrende.
Feiringer var viktig i biÂbelsk tid. Tempelet var utÂformet slik at mange kunne være tilstede samÂtidig for Ã¥ søke Gud og se andre gjøre det. Store feiÂringer har vært en viktig del av den jødiske og kristne traÂdisjon, fra soningsdagen, tabernakelfesÂten, pinsefeiÂringen til moÂderne Billy Graham-kampanÂjer.[xv]. HOMOGENITETSPRINSIPPET HVA DET INNEBÆRER Et av de mest omdiskuterte bidrag fra kirkevekstÂbevegelsen er det sÃ¥kalte homogenitetsprinsippet. Dette prinsippet kom først til uttrykk gjennom McGavrans[xvi] observasjon av at folk ønÂsker Ã¥ bli kristne uten Ã¥ bryte rasemessige, sprÃ¥klige eller klassemessige barrierer.
Wagner[xvii] mener at av hypotesene framsatt gjenÂnom kirkevekstbevegelsen er dette den som har størst generalitet. Han pÃ¥peker at to tiÃ¥r med forskÂning i utallige kulturer i de fleste omrÃ¥der i verÂden viser at kirker som vokser, er kirker som retÂter seg mot én homogen gruppe.
KONTROVERSIELT Mange har funnet det vanskelig Ã¥ akseptere dette prinsippet. Jim Reapsome[xviii], redaktør i Evangelical Mission Quarterly, hevder at vi mÃ¥ motstÃ¥ frisÂtelsen til Ã¥ rettferdigjøre kirke- og miÂsjonstaktikk pÃ¥ basis av hva som samler mest folk. Isteden mÃ¥ vi priÂoritere forkynnelsen av det nye mennesÂket. Omvendelse dreier seg for ham om Ã¥ bryte ned soÂsiale, religiøse, økonomiske og etniske barrierer (kol. 3,11).
Dette synspunktet er i trÃ¥d med geÂnerelle strøÂminger i de nord-amerikanske og vest-euÂropeiske samfunn. Ulike sosiale og etniske grupper skal leve i mangfoldige og harmoniske samfunn. Kristne, ofte intellektuelle, utviklet derfor ifølge Wagner[xix] en holdning om at kirker som inkluderte ulike grupper er mer velbehagelig for Gud enn de som bare inneÂholder én gruppe.
I Skandinavia, iallfall i de fleste omrÃ¥der, har vi ikke samme mangfold av etniske, sosiale eller kultuÂrelle grupper, som man finner i storbyer i USA og pÃ¥ det europeiske kontinentet. Imidlertid har vi nok av ekÂsempler pÃ¥ at menigheter som vokser, er preget av en viss homogenitet. Enkelte menigheter vinner flest mennesker i en viss aldersgruppe, andre er særlig efÂfektive i rekrutteringen av unge familier, noen tilÂtrekker seg enslige, enkelte nÃ¥r best mennesker som har eller har hatt alkohol- eller narkotikaproblemer, mens andre menigheter synes Ã¥ rekruttere intellekÂtuelle. Jeg tror de fleste som er kjent med vÃ¥rt krisÂtenliv, relativt raskt kunne plasÂsere menigheter inn i de ulike gruppene.
At ulike menigheter er mest effektive i arbeidet med Ã¥ nÃ¥ bestemte grupper, betyr ikke at andre utestenges, eller at det ikke finnes noe variaÂsjon i medlemssammensetningen i disse menigheÂtene. Det betyr rett og slett at menigheten har utÂviklet en kultur eller tradisjon som gjør den mest efÂfektiv overfor bestemte grupper. Ifølge konklusjonene i mye av kirkevekstlitteraturen er det viktig for meÂnigheter som ønsker vekst, Ã¥ finne fram til hvilke grupper de er mest effektive til Ã¥ nÃ¥ og utnytte disse fortrinnene.
Enkelte har hevdet at homogenitetsprinsippet kan bidra til rasisme. Wagner[xx] argumenterer imidÂlertid for at prinsippet slett ikke fremmer rasisme. Det er basert pÃ¥ en høy vurdering av ulikheter i kulÂtur og fremhever hvor rett det er at menighetene utvikler en kristen livsstil som er tilpasset kulturen til medÂlemÂmene. Han mener ogsÃ¥ at Det nye testamentet gir sin tilslutning til homogenitetsprinsippet ved Ã¥ underÂstreke at ikke-jøder ikke mÃ¥ adoptere den jødiske kulturen for Ã¥ bli kristne.
Et eksempel pÃ¥ homogene menigheter som oppfatÂtes som lite kontroversielle av de fleste kristne, er de messianske synagogene som har vokst fram, først og fremst i USA. De har vært et effektivt redskap for Ã¥ nÃ¥ jøder med evangeliet. Samtidig har jødene gjenÂnom disse menighetene fÃ¥tt bevare mye av sitt kultuÂrelle særÂpreg. MULTIMENIGHETER Homogenitetsprinsippet innbærer at man bør konsentrere innsatsen mot relativt homogene grupÂper. Betyr dette sÃ¥ at én menighet ikke kan nÃ¥ flere ulike grupper? I de fleste menigheter er det tilbud som er tilretÂteÂlagt for bestemte grupper. Det er ungdomsmøter, unge-voksne grupper og pensjonisttreff. Til en viss grad har man m.a.o. allerede utformet opplegg tilpasÂset homogene grupper. Selv om mange bare deltar i virksomheten til sin egen gruppe (f.eks. ungdomsÂgruppen), oppfatter de fleste menigheter ikke dette som et helhetlig tilbud eller som en egen menighet.
Begrunnelsen for Ã¥ ikke utforme helhetlige tilbud til de ulike grupper er ofte knyttet til et ønske om at alle grupper skal være en del av samme menigÂhetsÂfellesskap. Vi har tidligere i dette kapittelet disÂkutert dette spørsmÃ¥let prinsipielt. Her vil jeg bare pÃ¥peke at det teknisk sett er mulig Ã¥ utÂforme helhetlige tilÂbud til ulike grupper innenfor en menighet. Et slikt tilbud kan inkludere egne gudstjenester, slik følgende eksmpel illustrerer:
I en storbykirke holdes det seks ulike gudstjenester med samme svarte prest. «Den første høykirkelige gudstjenesten med orgelmusikk begynner kl. 6 om morgenen, den neste har gitarakkompanement og litt lettere opplegg, den tredje er for barnefamilier, der deltar barna i opplegget, den fjerde for de som liÂker rock, den femte har et forholdsvist enkelt oppÂlegg, mens den sjette kl. seks om ettermiddagen nÃ¥r alkoÂholikerne, de narkomane og taperne i samfunÂnet.»[xxi]
Det er vanskelig Ã¥ bygge opp helÂhetlige tilbud til flere grupÂper. For en menighet som har holdt til pÃ¥ samme sted i mange Ã¥r vil det være vanskelig Ã¥ unngÃ¥ bli identiÂfisert med en bestemt stil eller form. Dette kan redusere muligheten for Ã¥ tiltrekke seg andre grupÂper av befolkningen enn de som allerÂede gÃ¥r i menigÂheten. Vil man likevel forsøke Ã¥ bygge opp helÂhetÂlige tilbud til ulike grupper, mÃ¥ menigheten regne med Ã¥ bruke relativt store ressurser for Ã¥ pÃ¥Âvirke fordommer hos mÃ¥lgruppene. Dersom meÂnigheten allerede har kontakt med innÂvandrere elÂler andre sosiale og kulturelle minoriÂteter, vil det være fornuftig Ã¥ ta utÂgangspunkt i disse. OPPSUMMERING I dette kapittelet har jeg argumentert for at en meÂnighet bør bestÃ¥ av tre ulike grupper: SmÃ¥grupper som sikrer at den enkelte kommer inn i et tett fellesÂkap, mellomstore grupper tilpasset unÂdervisning eller bestemte grupper som ungdommer eller pensjonister, samt store grupper som gjør det mulig Ã¥ skape festÂsamvær.
Homogenitetsprinsippet innebærer at folk ønÂsker Ã¥ bli kristne uten Ã¥ bryte rasemessige, sprÃ¥klige eller klassemessige barrierer. Dette betyr at man bør forÂsøke Ã¥ utvikle menigheter rettet mot bestemte beÂfolkningsÂgrupper. Et annet alternativ er Ã¥ utvikle menigheter med parallelle tilbud til ulike grupper, sÃ¥kalte mulÂtimenigheter. [i] 1992, pÃ¥ omslaget. [ii] 1984 [iii] Dette poenget understreker han gjennom følgende formulering: «Celebration + Congregation + Cell = Church» (Wagner 1984, s. 111). [iv] George 1992 [v] VÃ¥ge 1990 [vi] 1992, s. 87. [vii] 1983 [viii] Cho 1983, s. 62. [ix] George 1992 [x] Williams 1991 [xi] Williams 1991 og Arnold 1992 [xii] Arnold 1992 [xiii] Arnold 1992 [xiv] Wagner 1984 [xv] Wagner 1984 [xvi] 1970 [xvii] 1984 [xviii] 1983 [xix] 1984 [xx] 1984 [xxi] Ray Bakke til VÃ¥rt Land 16. okt. 1993, s. 14.