Markedsføring av menigheter
- Markedsføring er et hjelpemiddel til å være kulturelt relevant.
FRA KIRKEVEKSTBOKA SKREVET I 1995:
Rick Warren er pastor og grunnlegger av Saddleback Valley Community Church. MenigheÂten er en del av sørstatsbaptistene, det største evangeliske kirkesamÂfunnet i USA. Menigheten ble startet i 1980 og er loÂkaliÂsert i El Toro utenfor Los Angeles. Antall medÂlemmer var i 1992 2400. Det er fra 4500 til 7000 tilsteÂde pÃ¥ sønÂdagsmøtene. MÃ¥lgruppen er «Saddelback Sam». Han er velÂutdanÂnet, liker jobben, liker sitt bosted og er opÂptatt av helse og familie. Han foretrekker store framfor smÃ¥ grupper, er skeptisk til orÂganisert religion, tror han liker livet beÂdre nÃ¥ enn for 5 Ã¥r siden, er selvtilÂfreds, foretrekker det uforÂmelle framfor det formelle og har mer enn nok av penger og tid. MÃ¥lgruppen er dessÂuÂten avÂgrenset til det voksende boligomrÃ¥det Saddleback Valley.
Søndagsmøtene er utformet med tanke pÃ¥ «SaddleÂback Sam». Musikkformen (country-rock) er valgt pÃ¥ grunnlag av en undersøkelse av hvilÂken musikk «SadÂdÂleback Sam» foretrekker nÃ¥r han hører pÃ¥ radio.
Menighetens satsing stopper ikke nÃ¥r et menÂneske har gitt et verbalt uttrykk for sin tro og begynt Ã¥ gÃ¥ pÃ¥ søndagsmøter. Menigheten har et opplæringsproÂgram pÃ¥ fire nivÃ¥er. PÃ¥ det første nivÃ¥et ledes folk til Kristus og til medlemskap i menigheten. PÃ¥ det neste nivÃ¥et er hensikten Ã¥ lede de nyfreslste til modenhet. PÃ¥ det treÂdje nivÃ¥et læres de nye opp til ulike tjenester i menigheÂten, mens hensikten med nivÃ¥ fire er Ã¥ utÂruste mennesÂker til misjonsÂarbeid i andre land. MOTFORESTILLINGER? Til tross for at markedsføring brukes av de fleste menigheter i en eller annen form, vekker begrepet negative assosiasjoner nÃ¥r det brukes i en kirkeÂlig sammenheng. Ã…rsakene til dette er mange. MarÂkedsÂføring forbindes med kremmere som forÂsøker Ã¥ trekke fordeler av kundene ved Ã¥ kjøpe billig og selge dyrt, eller hjelpeløse kunder som føler seg tvunget til Ã¥ kjøpe noe de egentlig ikke vil ha. Markedsføring knyttes ogsÃ¥ til en materialistisk livsÂstil som bryter med kristen etikk.
Shawchuck m.fl.[i] drøfter i boken «MarkedsÂføring for menigheter» en del argumenter som blir brukt mot markedsføring av kristne organisasjoner. AverteÂring, markedsundersøkelser og andre markedsføringÂstiltak er kostÂnadskreÂvende. KristÂne organisasjoner bør ikke bruke innÂsamlede midler til slike kostbare tiltak. PÃ¥ den andre siden kan et stort forbruk av resÂsurser pÃ¥ tiltak som ikke bidrar til Ã¥ nÃ¥ nye mennesÂker med evangeliet, være like problematisk. Man bør hverken bruke for mye elÂler for lite pÃ¥ markedsføÂring. Problemet i dag synes ofte Ã¥ være underÂforbruk av ressurser som biÂdrar til at nye mennesker søker til menighetene. MøÂteannonser som er bortgjemt i en spalte for spesiÂelt interesserte, som er smÃ¥ og kjedelig utformet, er ekÂsempler. Oppmerksomheten bør i økende grad rettes mot hvor mye en fÃ¥r igjen for de ulike tiltakene enten det er markedsføring eller anÂdre aktiviteter.
Skal en fÃ¥ kjennskap til behov, er det nødvendig Ã¥ snakke med folk om personlige forhold. InforÂmasjon mÃ¥ bli brakt ut til folk slik at de blir oppmerkÂsomme pÃ¥ tilbudet, og slik at de ønsker Ã¥ gjøre seg kjent med det som tilbys. Dette kan bli gjort pÃ¥ en pÃ¥Âtrengende og manipuleÂrende mÃ¥te. For en menighetet mÃ¥ ønÂsket Ã¥ om Ã¥ informere derfor alltid baÂlanseres mot den enÂkeltes ønske om priÂvatliv. Man mÃ¥ heller ikke være utilbørlig pÃ¥gÃ¥ende i Ã¥ pÃ¥virke perÂsonens innÂstilling til menigheten.
En viktig side ved markedsføring er Ã¥ gi respons pÃ¥ beÂhov som finnes. Undergraver en slik responsinnÂstilling et Ã¥ndeÂlig lederskap? Jeg tror ikke det er tilÂfellet. Gjennom tanken om Ã¥ mÃ¥lÂretÂte menighetens arbeid, kan en utvikle et mer effekÂtivt lederskap. «MarkedsÂføring, gjennomført pÃ¥ en riktig mÃ¥te, er alÂliert med lederskap og tjeneste»[ii].
Det er hevdet at bruk av metoder som forbinÂdes med pÃ¥gÃ¥ende selgere, og annonser som gjør mennesÂker mer materalistiske, kan redusere kristenÂtroÂens hellighet. MeÂtodene menighetene bruker mÃ¥ ikke stride mot det kristne budskapet. Hvis det skjer kan krisÂtentroen bli oppfattet som lite annerledes enn andre goder som tilbys. Ã… sette likhetstegn mellom markedsføring og uønsket atferd eller gale holdÂninger, er imidlertid altfor unyansert. Resultatet av en slik holdning kan bli at nyttige metoder for Ã¥ avÂdekke behov, utvikle effektive tjenester og informere om tilbudene, bare blir brukt av andre som tilbyr mindre attrÃ¥verÂdige goder.
Konklusjonen som kan trekkes av denne diskusjon er at markedsføring kan misbrukes og at en ukritisk bruk kan gi uønskede resultater for en menighet. En menighet mÃ¥ f.eks. ikke markedsføre noe den ikke kan tilby. MarkedsÂføring kan heller ikke erstatte anÂstrengelsene for Ã¥ bygge opp en skikkelig virksomÂhet. Dette bør imidlertid ikke gjøre at vi tar avstand fra alle deler av markedsføÂringsfaget. Vi bør frimodig ta i bruk metoder som kan fremme menighetens virkÂsomhet, og som ikke bryter med det budskapet som vi ønsker Ã¥ formidle. Jeg tror dette poenget vil bli tydeÂlig nÃ¥r vi nedenfor ser nærmere pÃ¥ hva marÂkedsføÂring innebærer. HVA ER MARKEDSFØRING? Vi kan identifisere fire hovedfaser i utviklingen av markedsføringsbegrepet. I den første fasen ble oppÂmerksomheten rettet mot produkt og produksjon, mens fokus i den neste fasen ble salg og salgsfunkÂsjonen. Markedsføringens primære oppgave ble i den tredje fasen Ã¥ tilfredstille kjøpernes behov. Det ble svært viktig Ã¥ identifisere grupper med bestemte beÂhov og utforme reklame tilpasset hver av disse grupÂpene. De siste Ã¥rene er markedsføringsbegrepet utviÂdet til ogsÃ¥ Ã¥ omfatte effekter pÃ¥ livs- og miljøkvalitet og velÂferd. Ã…rsaken til utvidelsen er den økte oppÂmerkÂsomheten mot mer langsiktig og indirekte virkÂninger av produktene som tilbys[iii].
I markedsføringsbegrepet slik det nÃ¥ brukes inngÃ¥r elementer fra alle de tidligere periodene. Vi kan si at markedsføÂring dreier seg om Ã¥:
avdekke behov
velge hvilke grupper som skal betjenes
utforme tjenester som tilfredsstiller behovene man vil dekke, og som har positive langsiktige og indirekte virkninger
utforme en målrettet informasjon om tjenestene
PÃ¥ bakgrunn av denne gjennomgangen kan vi kaÂtegorisere menigheter ut fra deres perspektiv pÃ¥ marÂkedsføring. En menighet som er produksjonsoriÂentert er opptatt av at det eksisterende tilbuÂdet blir gjenÂnomført pÃ¥ en rasjonell mÃ¥te. Den vil i liten grad bry seg om hvilke behov tilbudene dekker. HovedÂoppÂmerksomheten rettes mot de ulike aktiviÂteÂtene og det skjer fÃ¥ endringer i opplegg fordi man ikke er opptatt av Ã¥ gi respons pÃ¥ nye behov i omgivelÂsene.
Mens produksjonstilnærmingen vil forsvare tilbuÂdet mot forandringer, vil salgsorienteringen forsøke Ã¥ stimulere folks interesse for de tjenestene orÂganisaÂsjonen har valgt. MÃ¥let blir Ã¥ øke tilstrømÂningen til menigheten uten Ã¥ endre pÃ¥ tjenestene som tilbys. Man vi dessuten ikke forsøke Ã¥ mÃ¥lrette innsatsen mot bestemte grupper.
Ut fra den moderne markedsføringen, vil menigheÂten i større grad være behovsorientert. Den vil forsøke Ã¥ fange opp behov og gi reÂspons pÃ¥ disse. MÃ¥let blir Ã¥ skape tilÂfredse medlemmer, utvikle kvaliÂtativt gode tilbud, og gjennom det skape medÂlemÂmer som sprer positiv informasjon om menigÂheten i sin vennekrets. HVA INNEBÆRER DENNE DEFINISJONEN? Denne forstÃ¥elsen av markedsføÂrÂing er lettere Ã¥ knytte til skriftens prinsipp om Ã¥ bry seg om andres behov, enn den «produksjons- og salgsÂorienteringen» som man finner i mange menigheter. Alle tjenester kan ikke være tilpasset menighetens egne medlemÂmer.
Menigheten mÃ¥ være opptatt av Ã¥ skape tilbud som kan dekke behovene til de gruppene man ønsker Ã¥ nÃ¥. Barna[iv] uttrykker det slik: «Søk muligÂheter til Ã¥ fremme utadvendte programÂmer, enten gjennom bestemte tjenester eller gjennom individuelle anÂstrengelser, som ikke bare er rettet mot behov hos folkene innenfor kirkens vegger, men ogsÃ¥ mot de som betrakter menigheten utenfra». MÃ¥let for en meÂnighet bør i større grad være Ã¥ «distribuere» tjenester ut i lokalsamfunnet.
Ut fra ønsket om Ã¥ møte behov er det iakttakerens verdi av det som tilbys, som er avÂgjørende. Det betyr lite hvor mye verdi vi ser i de tjenestene som tilbys. Det som betyr noe, er oppfatningen til de personen vi ønsker Ã¥ fÃ¥ med i menigheten. Vi mÃ¥ altsÃ¥ være oppÂtatt av hva utenforstÃ¥ende tenker om det vi driver pÃ¥ med. Dette skal vi se nærmer pÃ¥ i avsnittet om meÂnighetens profil senere i kapittelet.
Den moderne markedsføringen slutter ikke før den nye atferÂden er blitt en vane. Dette er i trÃ¥d med tanken om at evangelisering ikke stopper nÃ¥r en perÂson har sagt ja til budskapet, men nÃ¥r han eller hun er blitt et anÂsvarlig menighetsmedlem.
Ønsket om Ã¥ dekke behov hos ulike grupper vil være ressurskrevende. Man mÃ¥ derfor innse at det er umulig Ã¥ dekke alle behov, iallfall for smÃ¥ menigheÂter. Menigheten mÃ¥ velge ut hvilke grupper i befolkÂningen som den vil utforme tjenesÂter for, og mÃ¥lrette markedsføringen mot. Metoder for Ã¥ mÃ¥lrette virkÂsomheten skal vi komme tilbake til i avsnittet om segmentering og mÃ¥lretting senere i kapittelet. SANNHET ELLER BEHOVSTILFREDSTILLELSE? Ã… understreke nødvendigheten av Ã¥ avdekke behov innebærer en kundesuverenitet som kan synes forÂskjellig fra tanken om Ã¥ forkynne evangeliets sannÂhet. Det er en meget viktig innvending. Ã… droppe marÂkedsføring av denne grunn er likevel forÂhastet.
For Ã¥ forstÃ¥ problemet er det nødvendig Ã¥ skille mellom de bibelske sannheter og omgivelsene menigÂheten lever i. De bibelske sannhetene er uforÂanderÂlige. Behovene i samfunnet er imidlertid i staÂdig forÂandring. Nye tjenesÂter og endret form pÃ¥ gudstjeÂnestelivet kan være en fornufÂtig respons pÃ¥ disse forÂandringene. MarÂkedsføring kan pÃ¥ denne mÃ¥ten ses pÃ¥ som et hjelpeÂmiddel til Ã¥ være kulturelt relevant (se kapitÂtel 2). Betydningen av at menighetene stÃ¥r for noe samtiÂdig som de er opptatt av Ã¥ møte menneskers behov, understrekes av Tore Meistad. Han pÃ¥peker at vi mÃ¥ «sikre en rik flora av sterkt profilerte kirker, som vet hvem de er og hvem de er til for.»[v] SEGMENTERING OG MÃ…LRETTING Segmentering betyr Ã¥ identifisere grupper som har bestemte ønsker og behov. MÃ¥lretting innebærer valg av segment som skal bli menighetens fokus for én elÂler flere av tjenestene. Segmentering og mÃ¥lretting er nødvenÂdig nÃ¥r en ikke har ressurser til Ã¥ nÃ¥ alle. Shawchuck m.fl. [vi] mener at mange menigheter aldri opplever noe utover det ordiÂnære fordi de føler at de mÃ¥ være alt for alle folk. Derfor klarer de heller ikke Ã¥ fange opp de ekstraorÂdinære mulighetene som Gud legger foran dem.
En nyttig tilnærming til ønsket om større grad av mÃ¥lretting, er Ã¥ beskrive menigÂheten ut fra tre diÂmensjoner. De tre dimensjonene er hvem man ønsker Ã¥ dekke behovene til, hvilke behov man ønsker Ã¥ dekke, og hvordan disse skal dekÂkes. Et eksempel pÃ¥ bruk av disse dimensjonene er en menighet som speÂsielt retter arbeidet mot alkohol- og stoffmisbruk, som legger vekt pÃ¥ Ã¥ lede disse ut av sin avhengighet, og som bruker egne rehabiliteringÂsenter og etterÂvernsgrupper med et sterkt forkynÂnende preg. Vi kan illustrere disse poengene i en figur som viser én meÂnighet med en sterk fokusering, og én med en mye bredere tilnærming[vii].
En slik metode kan hjelpe menigheter til Ã¥ kartÂlegge nÃ¥værende satsinger og videreutÂvikle dem slik at de bedre dekker de behov mÃ¥lgruppene mÃ¥tte ha. Menigheten kan fÃ¥ et særpreg som gjør at den blir mer effektiv i arbeidet med Ã¥ nÃ¥ beÂstemte grupper. En klar profil kan ogsÃ¥ skape mer lojale medlemÂmer fordi grunnlaget for identifikasjon blir sterkere.
En liten menighet som ligger like i nærheten av en stor menighet, føler ofte at arbeidet gÃ¥r trÃ¥dt. Ã…rsaÂken kan være at man strever med Ã¥ utvikle en meÂnighet med like stor bredde som den store og resÂsursÂsterke nabomenigheten. En annen strategi er Ã¥ forÂsøke Ã¥ skape en alternativ meÂnighet med en klar profil rettet mot én bestemt gruppe.
Det som vi har kalt «grupper» i figuren ovenfor, vil være segmenter som menigheten kan velge Ã¥ rette oppmerksomheten mot. Segmentering kan skje etÂter flere kriterier.[viii]:
Geografi: bydel, grend, lokalsamfunn Demografi: alder (f.eks. 1-3, 4-6, 7-12, 13-18, 19-35, 35-49, 50-67, 67-)
kjønn,
familiestørrelse (f.eks. 1-2, 3-4, 5-)
familielivssyklus (f.eks. enslig; ung og gift, men ingen barn; Ung og gift, yngste barn under 6; gift og yngste barn 6 eller over; eldre gifte med barn; eldre gifte uten barn under 18 år; eldre enslige; andre)
Religion, rase og nasjonalitet
Sosioøkonomiske forhold:
Utdanning: folkeskole, videregående skole, høyere utdanning.
Yrke: profesjonelle (advokater, konsulenter, arkitekter m.v.), ledere, selgere, formenn, elektrikere, husmødre, hjemmeværende, arbeidsledige, studenter o.s.v.
Sosial klasse, inntekt
Atferd:
Livsstil: ordinære, motorsykkelentusiaster, friluftsmennesker, glad i «uteliv» m.v.
Personlighet: Impulsiv, autoritær, ambisiøs m.v.
Medlemsskapsstatus: ikke-medlem, ex-medlem, potensiellt medlem, nytt medlem, vanlig medlem
Lojalitet: Ingen, middels, sterk, absolutt
Møtedeltakelse: sjelden, middels, ofte
Behov: inspirasjon, trøst, velvære
Mottakelighet: Uten kjennskap, kjennskap, informert, interessert, ønsker frelse
Holdning til menighetens aktiviteter: entusiastisk, positiv, indifferent, negativ, motarbeidende.
Modenhet: nyfrelst, passiv, aktivt menighetslem, lederemne.
Flere av disse kategoriene kan virke fremmede for oss. Ã… bruke sosial klasse, utdanning, inntekt og yrke for Ã¥ mÃ¥lrette menighetens virksomhet, kan være problematisk i vÃ¥r egalitære (likhetspregede) kultur. De mÃ¥ derfor brukes med varsomhet slik at de ikke virker støÂtende. En for kraftig fokusering pÃ¥ f.eks. utdanning kan skape mindreverdighetsfølelse hos personer uten høy utdanning. Likevel kan kategoriÂene være nyttige. De brukes dessuten, beÂvisst eller ubevisst, i mange samÂmenhenger. Frokoster for selvÂstendig næÂringsdrivende er et ekÂsempler som ofte bruÂkes i tilÂknytning til innsamÂlingsaksjoner. Et anÂnet eksempel er kristent arbeid rettet mot studenter. Dette har en form som er annerledes enn om oppÂmerksomheÂten rettes mot andre i samme aldersÂgruppe. Selv om det er rusmisbruÂkere i alle lag av befolkÂningen, har mye av dette arÂbeidet en profil som apÂpelleÂrer til beÂstemte lavstatusgrupper. BÃ¥de den muÂsikkÂstil som velges, og det sprÃ¥k som brukes i møÂter, er rettet mot slike personer.
Dette leder oss over i et eksempel pÃ¥ hvordan kunÂnÂskapen om befolkningssegmenter kan brukes. RusÂmisÂbruk er et problem i alle samfunnslag. SamtiÂdig er mye av arbeidsinnsatsen til kristne orÂganisaÂsjoner rettet mot lavstatusgrupper. Denne kunnskaÂpen burde kanskje bety at vi satte igang arÂbeid tilÂpasset rusmisbrukere i andre beÂfolkningsÂgrupper. Bruk av data om sosial klasse, utdanning og yrke kan ha betydning for sammensetningen av tjenester og profilen pÃ¥ de ulike aktivitetene. Slike data kan ogsÃ¥ være viktig ved etablering av nye menigheter i ulike boÂligomrÃ¥der. Det vil vanligvis være gode grunÂner for Ã¥ ha ulike opplegg i et boligomrÃ¥de preget av husÂholdninger med høy inntekt, og i en draÂbantby med lavere inntektsnivÃ¥.
En annen mÃ¥te Ã¥ bruke denne typen data pÃ¥, er knyttet til ønsket om Ã¥ nÃ¥ de som er mest mottakeÂlige for evangeliet. Ofte vil det være mennesÂker som er i bestemte livsfaser eller har spesielle behov. En bevisst segmentering av befolkningen kan gjøre arÂbeidet med Ã¥ nÃ¥ disse menneskene mer effekÂtivt. Eksempler pÃ¥ aktuelle grupper kan være tenÃ¥Âringer, nybakte barneforeldre og mennesker som lever i soÂsial nød (enslige mødre, arbeidsledige, personer med rusÂproÂblemer, personer med gjeldsproblemer m.v.).
En sammenÂligning av segmenter i menigheten og i befolkningen, kan gi grunnlag for Ã¥ si noe om hvor menigheten bør satse. Har man vært særlig effektive i arbeidet med Ã¥ nÃ¥ en bestemt gruppe, kan dette være et signal om hvilke fortrinn menigheten har i sitt evanÂgeliseringsÂarbeid. Alternativt kan analysen vise hvilken grupÂper det er særlig grunn for menigheÂten til Ã¥ øke sitt engasjement overfor. Er det mange forÂeldre, men fÃ¥ barn, bør menigheten intenÂsivere barne- og ungdomsarbeidet.
Grundig kjennskap til hvilke segmenter befolkÂningen bestÃ¥r av er særlig viktig ved beslutÂninger om menighetsplanting, omlokalisering av en eksisteÂrenÂde menighet, evangelisering, og ved underÂsøkelser av menighetens posisjon i ulike befolkningsÂgrupper. Ved menighetsplanting, som vi skal komme nærmere inn pÃ¥ i kapittel 12, vil beslutningen om lokalisering være av stor betydning og innebære en betydelig inÂvestering i personell, penger og andre ressurser. Kjennskap til befolkningen og hvordan man kan nÃ¥ den, kan være avgjørende for beslutningen. En omloÂkaliÂsering vil innÂholde omtrent de samme elemenÂtene. Ofte har en slik beslutning ennÃ¥ større konseÂkvenser fordi den medføÂrer inÂvestering i bygninger.
Ved evangelisering kan f.eks. kjennskap til ulike gruppers livsstil gi nyttig inÂformasjon om hvordan arbeidet bør utformes. I undersøkelser av behov er utskilling av segmenter viktig og kan bÃ¥de være et utgangspunkt og et resultat av arÂbeidet.
Etablering av en tenÃ¥ringsmenighet i Tølløse i Danmark gir et godt eksempel pÃ¥ betydningen av mÃ¥lÂretting. Tølløse har 5000 innbyggere og ligger ca. 50 kilometer fra København. P.g.a. et skolesenter er det mange tenÃ¥ringer i byen.
Søren Rolund-Nørgaard visste at de fleste som blir kristne blir det i unge Ã¥r. Samtidig sÃ¥ han at mange menigheter ikke nÃ¥r denne gruppen. Dette ønsket Rolund-Nørgaard Ã¥ gjøre noe med og tok initiativ til etableringen av en ny menighet for unge i aldersgrupÂpen 13-19 Ã¥r.
PÃ¥ det første møtet var det 125 tenÃ¥ringer tilstede. PÃ¥ forhÃ¥nd var det plassert tre trær pÃ¥ scenen med et skilt pÃ¥ hver. PÃ¥ skiltene var det skrevet «kjedelige prester», «kjedelige gudstjenester» og «kjedelige salmer». PreluÂdiÂet i møtet var lyden av en motorsag som kuttet ned disse trærne.
PÃ¥ gudstjenestene er det nÃ¥ mellom 100 og 125 tenÃ¥ringer. Mange av disse er blitt frelst gjennom meÂnighetens arbeid. 90 prosent hadde ingen kirketilknytÂning før de ble med i menigheten. Forkynnelsen skjer normalt som en dialog mellom forkynner og forsamling, eller et par personer i forsamlingen. Det brukes rytmisk musikk og drama. Ingen aktiviteter varer over Ã¥tte minutter. Gudstjenesten er pÃ¥ torsdager kl 20.00. MeÂnigÂheten ledes av et team av studenter ved Baptistenes teologiske seminar i Tølløse.
TenÃ¥ringsmenigheten er etablert i tilknytning til bapÂtistmenigheten pÃ¥ stedet. Den mÃ¥ likevel betraktes som en egen menighet fordi siktemÃ¥let er Ã¥ gi et helhetlig menighetstilÂbud til tenÃ¥ringene. Bl.a. er det startet flere smÃ¥grupper. Rolund-Nørgaard pÃ¥peker at det ogsÃ¥ er mulig Ã¥ etablere helt uavhengige menigheter rettet mot denne befolkningsgruppen. Et eksempel pÃ¥ det er en menighet i København.
Vincent Salazar plantet i 1994 en menighet rettet mot folk i «hip-hop-» og «heavy-metal-miljøet». Menigheten samÂles pÃ¥ fredager kl. 22.00. Møtene er preget av en sterk omvendelsesforkynnelse som tar utgangspunkt i tenÃ¥Âringenes livssituasjon. Musikken har en form som er tilÂpasset medlemmene. Det er nÃ¥ mellom 130 og 140 pÃ¥ møtene. De aller fleste er kirkefremmede. Menigheten har et nært samarbeid med andre menigheter i omrÃ¥det. DIFFERENSIERINGSGRAD En kan skille mellom udifferensiert, differensiert og konsentrert markedsføring. I en udifferensiert satsÂing velger menigheten Ã¥ utforme ett opplegg og én markedsføringsstrategi for Ã¥ nÃ¥ sÃ¥ mange som mulig. Et eksempel er menigheten som har ett helgeÂmøte for alle. Denne strategien medfører normalt laÂvere kostÂnader, men gir ikke den samme muligheten til Ã¥ nÃ¥ bestemte grupper.
At en menighet velger en differensiert markedsføÂring, innebærer at den henvender seg til to eller flere grupper. Ved Ã¥ tilby flere tjenester rettet mot flere grupper, hÃ¥per menigheten Ã¥ nÃ¥ flere innen hver gruppe, og dekke deres behov pÃ¥ en mer effektiv mÃ¥te. De fleste større menigheter har en slik strategi. De har speÂsielle tilbud til f.eks. barn, ungdom og penÂsjoÂnister. Denne strategien er kostnadskreÂvende. Dess flere grupper man vil betjene, dess høyÂere kostÂnader. Dette skyldes et økende behov for leÂdere, bygÂningsÂmessige fasaliteter, markedsføring m.v.
En del smÃ¥ menigheter tror jeg velger en for diffeÂrensiert og kostnadskrevende strategi. Resultatet blir at menigheten ikke har et godt tilbud til noen grupÂper. PÃ¥ den andre siden differensierer mange større menigheter ikke tilbudet tilstrekkelig til Ã¥ dekke beÂhovene som finnes i de gruppene menigheten vil nÃ¥.
En konsentrert strategi innebærer at man konsenÂtrerer hele innsatsen mot ei gruppe. Dette har vi ogsÃ¥ eksempler pÃ¥ i det norske kirkelivet. Enkelte menigÂheter eller menighetslignende felleskap, retter f.eks. all oppmerksomhet mot rusmisbrukere. Et godt eksempel pÃ¥ en konsentrert satsing er menigÂheten New Song Church som ligger utenfor Los AngeÂles. MÃ¥lgruppen for denne menigheten er de sÃ¥Âkalte «baby busters» d.v.s. barna til den store generaÂsjonen født like etter krigen (baby boomers). GjenÂnomsnittsÂalÂderen er 26 Ã¥r og ca. 75 prosent av meÂnighetens medÂlemmer er enslige. Musikkform og virÂkemiddelÂbruk i møÂtene er tilÂpasset denne gruppen. Menigheten hadde i 1994 ca. 1500 medlemmer. MENIGHETENS PROFIL En menighets profil er det bilde som utenforstÃ¥Âende har av menigheten. Dette bilde vil variere melÂlom ulike personer og grupper og kan være mer eller mindre riktig. Bildet folk har av menigheten, har stor betydning for om de oppsøker menigheten eller ei. Det er ikke enkelt Ã¥ si hvordan omgivelsenes bilder av en menighet dannes. Den viktigste kilden til bilÂdene er trolig menighetens aktiviteter og form. HvilÂken musikkform som brukes, hvordan prekenene er, hvor formelt møtene er bygd opp, og sammensetÂningen av tjenester. FormidlingÂen av dette til omgiÂvelsene skjer gjennom mÃ¥ten medlemmer proÂfiÂlerer menigheten i hverdagsliÂvet, hvordan besøÂkende rapÂporterer til sine venner, og gjennom menigÂhetens meÂdiaprofilen. Misfornøyde mennesker vil gi et annet bilde av menigheten enn fornøyde. Skal menigheten endre sin profil, er det viktig at den tar fatt i de eleÂmentene som danner dens profil.
Det er mulig, men vanskelig, Ã¥ finne ut hvordan menighetens profil er. Den vil variere melÂlom ulike befolkningsgrupper. Dersom menigheten vet hvilke mÃ¥lgrupper den ønÂsker Ã¥ konsentrere innsatÂsen mot, vil en undersøkelÂsen normalt rette seg mot disse gruppene. Det er ogsÃ¥ mulig Ã¥ foreta en unÂdersøkelse for Ã¥ finne fram til hvilke grupper som menigheten nÃ¥r best.
En start kan være Ã¥ skille mellom hvor godt meÂnigheten er kjent i omgivelsene og hvor positiv dens profil oppfattes. Disse to dimensjoner er illustrert i fiÂguren under[ix]: Dersom menigheten befinner seg i B i en eller flere befolkningsgrupper, skulle det ligge til rette for viÂdere ekspansjon. I A er det mer publisitet som er nødvendig, i D er det bildet av menigheten som mÃ¥ pÃ¥virkes, og i C mÃ¥ menigheten søke Ã¥ endre begge deler om den vil nÃ¥ denne gruppen.
Hvordan menigheten oppfattes i omgivelsene, er ovenfor bare representert med hvor positivt eller neÂgativt menigheten oppfattes. Dette kan være et første skritt. Omgivelsenes bilde av en menighet vil imidlerÂtid være bestemt av hvilke sider ved menigheten man legger vekt pÃ¥. Skal en studere holdninger til menigÂheten i omgivelsene, er det derfor nødvendig Ã¥ tenke nøye gjennom hvilke faktorer som blir tillagt vekt. Eksempler pÃ¥ slike faktorer kan være familievennÂlighet, musikkform, størrelse, prekenkvalitet og kirÂkebygning. NÃ¥r man har funÂnet fram til de viktigste faktorene, f.eks. gjennom en dybdestudie av noen fÃ¥ personer i de vikÂtigste mÃ¥lgruppene, vil neste skritt være Ã¥ foreta en tverrsnittsstudie av et representaÂtivt utÂvalg av hver mÃ¥lgruppe (se unÂder). Etter en slik undersøkelse kan svarene generaliseres til hver av mÃ¥lgruppene som helhet.
Synet pÃ¥ budskapet som forkynnes, kan prege vurÂderingen av menigheten ogsÃ¥ pÃ¥ andre omrÃ¥der. Mennesker som er negative til kristentroen kan lett bli kriÂtiske til menigheten uansett hvor godt menigÂhetens tilbud er. Dersom dette er tilfellet, kan resulÂtatene tolkes som holdninger til kristenÂtroen og ikke til de enkelte faktorene som undersøÂkes. I en analyse av menighetens omdømme er det ikke interessant Ã¥ fÃ¥ omgivelsenes vurÂdering av budÂskapet som forkynÂnes. Dette kan ikke forandres. Det som er interessant er Ã¥ fÃ¥ vurdert om rammen rundt budskapet er tilÂpasset de menigheten ønsker Ã¥ nÃ¥. Denne ramme kan tilÂpasses ønÂsker Ã¥ behov. Til en viss grad kan en konÂtrollere for dette ved Ã¥ stille spørsmÃ¥l om personens holdning til kristentroen. NÃ¥r resultatene foreligger sammenligner en svarene til de som er positive og de som er negative. HVEM ER KONKURRENTENE? Menigheter oppfatter ofte andre menigheter som sine viktigste konkurrenter. Ã…rsaken til det henger trolig sammen med en viss vandring av personer melÂlom menighetene. Selv om dette av og til er tilfellet, er konkurransen fra andre underholdningstilbud veÂsentlig større. Dette gjelder iallfall avgjort for den største andelen av befolkÂningen, de som ikke er aktiv i noen menigheter.
Ã…rsaken til at man lar være Ã¥ oppsøke en menighet kan være andre tilbud og aktiviteter som fjernsyn, restauranter, kino, teater, idrettsarrangementer og delÂtakelse i ulike frivillige organisasjoner. Disse tilÂbudene er altsÃ¥ menighetens konkurrenter. KunnÂskap om konkurrentene, kan gi viktig informaÂsjon om utforming av relevante tjenester og møtetiÂder.
Denne mÃ¥ten Ã¥ tenke pÃ¥ kan friste enkelte menigÂheter til en defensiv etterligning av de konkurÂrerende tilbud. Det er ikke alltid en nødÂvendig eller fornuftig reaksjon. Snarere kan det være fornufÂtig Ã¥ skape alÂternativer.
Baptistmenigheten i Tromsø som begynte Ã¥ vinne mennesker som var vant med mye «uteliv» i helgene, er et godt eksempel. For Ã¥ bevare de som var vunnet og for Ã¥ vinne flere i denne gruppen av befolkningen, fant menigheten ut at det var nødvendig Ã¥ ha tilbud utover kvelden og natta i helgene. Ã…pen kafé etter møtene ble ett av tilbudene. METODE Ã… foreta undersøkelser av behov eller andre forhold krever en viss innsikt i metode. I dette avsnittet vil jeg drøfte noen sentrale krav til undersøkelser. Det er ikke meningen at denne gjennomgangen skal gjøre det mulig Ã¥ gjennomføre en undersøkelse uten støtte fra andre kilder. Hensikten er Ã¥ vise hvilke utforÂdringer og fallgruver en stÃ¥r overfor nÃ¥r en skal legge opp en unÂdersøkelse. Det er ikke enkelt Ã¥ sette igang pÃ¥ egenhÃ¥nd. Ved beslutninger som har store konseÂkvenser for menigheten, kan det likevel være verdt bryet og kostnadene.
For Ã¥ fÃ¥ gjennomført en god undersøkelse kan det være nødvendig Ã¥ søke profesjonell hjelp. I dag er det mange som driver med undersøkelser i yrkeslivet. Det er derfor ikke usannsynlig at du har et medlem i menigheten som kan ta ansvaret for unÂdersøkelser. Et annet alternativ er Ã¥ fÃ¥ en student til Ã¥ gjennomÂføre undersøkelsen. I mange studier er det obligatoÂrisk Ã¥ foreta en undersøkelse. Studentens veiÂleder vil sørge for at undersøkelsen tilfredsstiller meÂtodiske krav.
Et av de viktigste kravene til undersøkelser er Ã¥ deÂfinere problemet som skal studeres. FølÂgende proÂblemformuleringer er godt egnet til nærÂmere studier: Problemet: en synkende oppslutning om tenÃ¥ringsÂarbeidet.
Problemstillingen: hva er Ã¥rsakene til den synÂkende oppslutningen om de ulike tenÃ¥ringstiltaÂkene i meÂnigheten?
Hovedregelen er Ã¥ presiserer problemet og proÂblemstillingen sÃ¥ godt som mulig. Bruk god tid pÃ¥ dette arbeidet. Det kan spare menigheten for tid og penger. Dessuten kan det gi nyttig innÂsikt i det teÂmaet oppmerksomheten rettes mot.
NÃ¥r det er bestemt hva som skal underÂsøkes, bør man først finne ut om det foreligger sekunÂdærdata, d.v.s. data som er samlet inn for andre forÂmÃ¥l. Kommunene har normalt meget gode befolkningsdata (ogsÃ¥ for bydeler, grender og kretser) og et detaljert kartmateÂriale. Dessuten har kommunene vanligvis oversikt over undersøkelser av sosiale forhold. En annen kilde til sekunærdata er publikasjoÂner fra Statistisk sentralbyrÃ¥. I tillegg finnes det en rekke forskningsinstitutter som gir ut publiÂkasjoner, som kan gi nyttig informasjon. Et eksempel er religiÂonsundersøkelsene fra Norsk samfunnsvitenskaÂpelig datatjeneste gjennomført i 1991 og -94.
Kan en ikke fÃ¥ svar pÃ¥ problemstillingen ved hjelp av sekundærdata, er det neste spørsmÃ¥let hvorÂdan det er fornuftig Ã¥ innhente nødÂvenÂdige data diÂrekte fra de gruppene som problemÂstilÂlingen omfatÂter. Vi kan skille mellom tverrsnittsstudier, dybdeÂstudier og direkte observaÂsjon.
I en tverrsnittsstudie er siktemÃ¥let Ã¥ finne fram til svar som er gyldige for hele gruppen som studeres. Det er derfor nødvendig Ã¥ intervjue et representativt utvalg av gruppen. I tverrsnittsstudier er alle spørsÂmÃ¥lene formulert pÃ¥ forhÃ¥nd og de fleste svaralÂterÂnatiÂvene er gitt. Spørreskjemaet er grundig bearÂbeiÂdet før intervjuene gjennomføres og intervjuene skjer gjerne ved bruk av telefon eller brev.
I en dybdestudie er hensikten Ã¥ fÃ¥ innsikt i hvordan et mindre antall personer selv opplever situasjonen. Det er derfor viktig Ã¥ ikke legge for store føringer pÃ¥ hvordan de som intervjues velger Ã¥ uttrykke seg. SpørsmÃ¥lene er ikke alltid formulert pÃ¥ forhÃ¥nd og svaralternativene er ikke gitt. Det er bare utarÂbeidet en grov veiledning for intervjuet. Intervjuingen forgÃ¥r ved en lengre perÂsonlig samtale. Dersom intervjuet er godt forberedt og intervjuobÂjektene valgt med omhu, kan en dybdestudie gi god innsikt i et problem, og grunnlag for Ã¥ utforme en skikkelig tverrsnittssunÂdersøkelse.
En tredje studieform er direkte observasjon. Da oppsøkes de situasjonene som man er interessert i, og aktørenes atferd observeres direkte.
Velger man Ã¥ intervjue respondentene, kan det skje pÃ¥ flere mÃ¥ter. Personlig intervjuer er mulig nÃ¥r anÂtall intervjuobjekter er lavt, telefon eller brev er nødÂvendig nÃ¥r antallet er høyt. Problemet med brev er at svarprosenten ofte blir for lav til Ã¥ si noe generelt om hele gruppen som studeres. Bruk av telefon øker normalt svarprosenten drastisk, men kan være noe mer arbeidskrevende.
Det er mange mÃ¥ter Ã¥ stille spørsmÃ¥l pÃ¥. Formen som velges vil være avhengig av hva som studeres. En hovedregel er at spørsmÃ¥lene bør rettes mot faktisk atferd framfor holdninger og meninger. Ã…rÂsaken til det er at de holdninger en person velger Ã¥ gi uttrykk for ikke alltid stemmer med hva han eller hun gjør. En person kan gi uttrykk for en meget positiv holdning til et tiltak uten at dette vil fÃ¥ konsekvenser for om personen velger Ã¥ møte opp nÃ¥r tiltaket settes i gang. I noen studier er det likevel nødvendig Ã¥ spørre om holdninger og meninger.
I en del tilfeller ønsker en Ã¥ fÃ¥ informasjon om hva deltakere og potensielle deltakere mener om ett eller flere tiltak. En mÃ¥te Ã¥ spørre pÃ¥ i slike tilfeller er Ã¥ la inÂtervjuobjektene rangere tilfredsheten ved ulike tilÂbud. Det er vanlig Ã¥ bruke 4 til 7 nivÃ¥er for tilÂfredshet. Et annet alterÂnativ er Ã¥ la respondentene beÂsvare to spørsmÃ¥l for hvert omrÃ¥de som studeres. Her er et eksemÂpel som gjelder tilbudet til førskoleÂbarn:
a) Hvordan vurderer du kvaliteten på tilbudet til førskolebarna?
lav 1 2 3 4 5 høyt
b) Når du tar hensyn til kostnadene, hvor høy mener du kvaliteten på denne tjenesten bør være?
lav 1 2 3 4 5 høy
Dersom gjennomsnittsresponsen er 1 pÃ¥ a) og 5 pÃ¥ b) innebærer dette at menigheten bør gjøre mye for Ã¥ forbedre tjenesten. En lignende mÃ¥te Ã¥ spørre pÃ¥ er Ã¥ fÃ¥ respondentene til Ã¥ rangere kvaliteten pÃ¥ en tjeÂneste samtiÂdig som de rangerer betydningen av tjeÂnesten. PÃ¥ bakgrunn av en slik undersøkelse kan følÂgende figur utformes:
Menigheten bør konÂsentrere innsatsen om de omÂrÃ¥dene som respondenÂtene mener er viktig, men hvor kvaliteten er lav. Den bør opprettholde innÂsatsen pÃ¥ de tjenesÂtene hvor bÃ¥de kvaliteten og beÂtydningen rangeres høyt. Der hvor rangeringen av kvalitet og betydning er lav, bør den lave prioriteÂringen fortÂsette. Dersom reÂsponÂdentene vurderer beÂtydningen lavt og kvaliteÂten høyt, bør innsatsen reÂduseres og ressursene overÂføres til andre omrÃ¥der.
Det finnes flere metoÂder for Ã¥ undersøke holdninger til ulike tiltak. Et system for fremming av klager og forslag kan være til hjelp. Bruk av sÃ¥kalte panel, d.v.s. smÃ¥ grupper av menigÂhetsmedlemmer eller potensielle medlemmer, er et annet eksempel. Disse personene kan regelmesÂsig spørres ut om ulike tiltak. For Ã¥ fÃ¥ en ny og frisk respons bør panelene skiftes regelmessig.
Disse metodene vil ikke gi et representativt bilde av holdningene i menigheten. De vil mer fungere som et termometer. Er det spesielle forhold som framkomÂmer gjennom disse kanalene, bør dette først og fremst gi grunnlag for nærmere undersøkelser slik at det blir mulig Ã¥ stille en riktig diagnose. OPPSUMMERING Hensikten med markedsføring er Ã¥ finne fram til behov i bestemte grupper, utvikle tjenester som kan tilfredsstille behoÂvene og fremme bruken av tjeÂnestene ved informasjon.
Markedsføring i en eller annen form anvendes av alle menigheter og er nødvendig for Ã¥ nÃ¥ ut til nye mennesker. Vi kan med frimodighet ta i bruk de marÂkedsføringsmetoder som pÃ¥ en orÂdentlig mÃ¥te kan fremme menighetens arbeid.
Markedsføringen gir hjelp til Ã¥ identifiÂsere de beÂfolkningsgruppene som en vil konsentrere seg om. Det er viktig Ã¥ bestemme seg for hvor mange ulike grupper menigheten vil ha tilbud til. Begrenset tilÂgang pÃ¥ menneskeÂlige og økonomiske ressurser gjør det nødÂvendig Ã¥ konsentrere seg om én eller noen beÂstemte grupper.
Oppfatningen av menigheten i omgivelsene er av stor betydning for hvor mange som oppsøker den. Det er viktig å utvikle et bilde av menigheten som gjør det mulig å komme i kontakt med de gruppene som en ønsker å nå.
I arbeidet med Ã¥ markedsføre en menighet kan det være nødvendig med undersøkelser. En del meÂnigheÂter har gjort mindre undersøÂkelÂser. For Ã¥ fÃ¥ et brukÂbart resultat til akseptable kostÂnader er det nødvenÂdig Ã¥ skaffe seg et minstemÃ¥l av metodisk kunnskap. For Ã¥ unngÃ¥ de groveste tabÂbene bør bruk av fagfolk. [i] 1992 [ii] Shawchuck m.fl. 1992, s. 41 [iii] Troye 1990 [iv] 1991, s. 48 [v] VÃ¥rt Land 24. jan. 1994, s. 19 [vi] m.fl. 1992 s. 105 [vii] Videreutviklet fra Shawchuck m.fl. 1992, s. 90. [viii] Bearbeidet etter Shawchuck m.fl. 1992, s.175-176 [ix] Bearbeidet etter Shawchuck m.fl. 1992.