Møte- og gudstjenesteform
Inntil kirken kommer seg fra sin tilbedelse av dens kulturelle ramme, kommer den til å halte når den burde løpe.
Donald McGavran og Win Arn[i]
Menighetsrådet i Gand ber heldigvis ikke «helliget vorde Høymessen». De ber om at unge må få et møte med Gud.
Egil Rise til Vårt Land.[ii]
VIKTIG TEMA
Møteform har stor betydning for kirkevekst. Allerede i bøkene «Menighetsvekst og åndskraft»[iii] og «Your Church Can Grow»[iv] , som første gang ble publisert i henholdsvis 1973 og -79, understreker Wagner betydningen av møteform. Han mener møtene er kjedelige i svært mange menigheter. De «ligner mer på begravelser enn på høytidssamvær»[v]. Møtene må bli bedre og mer festpregede. Møtene har dessuten en form som er fremmed for mange.
De fleste av oss ville føle oss fullstendig bortkomne på et diskotek eller i en dansesal. Hvorfor? – Fordi vi ville føle oss annerledes. Her var det et språk, en stil og en måte å være på som vi ikke mestret. Er det slik at majoriteten av våre menigheter dyrker én uttrykksmessig kultur og regner med at folk føler seg velkomne hos oss dersom vi, for å sette det på spissen, bare ønsker velkommen i annonsene?[vi]
Oppmerksomheten i den nyere litteraturen er særlig rettet mot lovprisningens form og talen. Også i en norsk kirkelig kontekst er betydningen av møteform understreket. Sørensen og Rolfsen[vii] framhever at gudstjenesten eller søndagsmøtet var ukas høydepunkt i de voksende menigheter som ble studert. Det ble lagt mye vekt på forberedelsene til disse møtene. Predikanten og andre som medvirket, ytte sitt beste, og lovsangen hadde en svært sentral plass.
Den økte interessen for dette temaet er bl.a. knyttet til den økte forståelsen av hvor viktig møteformen er for menighetens vekst. Flere forfattere påpeker at menighetens hovedmøte (søndagsmøtet eller gudstjenesten) stadig blir viktigere som «inngangsport» for nye til menigheten[viii]. Årsaken til dette kan være knyttet til at nye som blir interessert i menigheten først vil «prøve den ut». Han eller hun ønsker seg da sannsynligvis en viss grad av anonymitet. For slike personer kan en mindre samling være for truende.
Selv om «porten» til en menighet for mange vil være et eller flere besøk på menighetens hovedmøte, bør det understrekes at andre bare kommer inn i menigheten gjennom kontakt med et varmt og nært fellesskap. For slike vil et stort offentlig møte med bare ukjente fjes ikke appellere. Følelsen av ensomhet kan isteden bare øke. Først på et senere tidspunkt, når man er blitt godt kjent med noen i menigheten, vil man få et positivt utbytte av å delta i et stormøte.
Vi kan på denne bakgrunn forvente at både smågrupper og stormøter vil være «inngansporter» til menigheten. Det bør m.a.o. både være mulig å bruke «hoveddøra» og «sidedøra» som «porter» inn i menigheten. Dette betyr at både formen på stormøtene og bruken av smågrupper vil ha betydning for menighetens vekst. I resten av dette kapittelet vil vi drøfte nærmere noen sider ved formen på ukas stormøte.
REGLER OG MULIGHETER FOR ENDRING
I mange kirkesamfunn er det utformet regler for hva ukens hovedmøte eller gudstjeneste skal inneholde og hvordan det skal gjennomføres. Rådene som gis i dette kapittelet kan bryte med disse reglene. Jeg tror imidlertid at det i de fleste menigheter er muligheter til å videreutvikle hovedmøtet uten å bryte kirkesamfunnets regler. Dessuten håper jeg at de eksisterende reglene etter hvert kan endres slik at hovedmøtet i større grad vil appellere til nye grupper av mennesker. Et alternativ for menigheter som ønsker å beholde den nåværende formen, er å utvikle flere alternative møter eller gudstjeneter i helgen. Det kommer jeg tilbake til senere i kapittelet.
MØTEFORM
KVALITET
Det bør stilles flere krav til møteformen[ix]. Den bør for det første være preget av kvalitet. Vi som har gått lenge i en menighet, aksepter i større grad enn andre møter som ikke holder mål. Vi kan imidlertid ikke regne med at folk som ikke har sterk tilknytning til menigheten, vil akseptere eller føle seg tiltrukket av møter som ikke er gjennomtenkt og godt forberedt. Folk forventer en viss kvalitet på møtene. Deres standard er formet av fjernsynet. Når de så kommer til en kirke og finner møtet usammenhengende og vilkårlig, blir de distrahert.[x]
Det er selvsagt en rekke forhold som avgjør kvaliteten på et møte. At sang, musikk, vitnesbyrd og tale er skikkelig og velforberedt, er selvsagt viktig. Dessuten bør møtet være sammenhengende. Man bør for det første unngå for mye stillhet mellom de ulike programposter. Selvsagt kan stillhet være fornuftig når det er inkludert i møtet med omtanke. Unødige avbrudd mellom vitnesbyrd og sang, fellessang og korsang m.v. kan derimot skape distraherende øyeblikk[xi]. Grundig planlegging og enkle tegn mellom leder og andre deltakere kan f.eks. gjøre at korlederen befinner seg foran koret slik at sangen kan komme igang samtidig med avslutningen av en eventuell innbydelse.
For mye snakking kan også skape en usammenhengende gudstjeneste og virke distraherende. F.eks. er det helt unødig å annonsere at «Petter vil synge for oss denne formiddagen», eller at «nå skal koret synge for oss». Det vil forsamlingen selv oppdage når sangen kommer igang. Etter en bevegende sang kan det være fristende for pastor eller leder å utrykke dette ved å si «takk for den vidunderlige sangen. Det var velsignede å høre…..» Et kort «amen» eller enkelt nikk til sangeren som utrykker takknemlighet, kan tjene det samme formålet og dessuten ikke bryte opp sammenhengen i møtet.
Et skikkelig skjermsystem som alle i salen kan se, gjør det mulig å bruke sanger og kor i en lovprisningsseksjon uten at man hele tiden må slå opp i et sanghefte. Det blir dessuten enklere å introdusere nye sanger[xii]. I tillegg kan systemet brukes til å framheve hovedpunkter i talen.
ATMOSFÆRE
Kravet til kvalitet innbærer selvfølgelig ikke at møtene må være perfekt regissert. Det dreier seg altså ikke om en nevrotisk perfeksjonisme, men om at det man gjør, skal gjøres så godt som mulig. Dessuten, på samme måte som folk vil mislike usammenhengende og vilkårlige møter, vil de mislike møter som ikke er mer enn velregisserte og blendende forestillinger[xiii]. Det er mer snakk om at alle medvirkende, som Sørensen og Rolfsen[xiv] påpeker, yter sitt beste. En perfekt forestilling vil sannsynligvis få folk til å føle seg fremmedgjort. Det er derfor viktig at man forsøker å skape en riktig atmosfære i møtet slik at besøkende føler seg tiltrukket. White[xv] påpeker at atmosfæren i de voksende menighetene han studerte, var feirende, vennlig, avslappet, positiv og forventende.
Vurderingen av et møte vil være avhengig av hvem som foretar den. De fleste menigheter vil beskrive sine egne møter på en positiv måte. Skal menighetens hovedmøter være feirende og vennlige slik at de er åpne for nykommere, er det viktige spørsmålet hvordan møtene oppleves for dem. I stor grad vil dette være et spørsmål om kulturell relevans. Har vi en form som treffer de vi ønsker å nå?
DELTAKENDE LOVPRISNING
Flere mener det er svært viktig å unngå at forsamlingen passiviseres. Man forsøker derfor i økende grad å engasjere forsamlingen i møtene. Jack Hayford skisserer fire elementer som kan skape større grad av deltakende eller ekspressiv lovprisning[xvi].
For det første mener han det er viktig å gjøre lovprisningen personlig og engasjerende. Å gi eksempler fra deltakernes dagligliv kan være et hjelpemiddel til å oppnå dette. Henvisning til frelsen, familie, slekt, barn, hjem, mat og klær e.l. kan føre til at den enkelte begynner å tenke på hvor god Gud har vært mot dem. Det vil ofte gjøre lovprisningen til Gud mer personlig for den enkelte.
En verbalisering av forsamlingens tanker øker også det ekspressive elementet i lovprisningen. Det er forskjell på å vite at jeg er glad i kona og å fortelle henne det. Å fortelle henne det virker ikke bare bekreftende, det forsterker også og øker dybden i min kjærlighet til henne[xvii]. Å hilse på folk rundt seg og si noen vennlige ord kan være en måte å gjøre dette på. Det deltakende eller ekspressive element kan også økes ved å be forsamlingen bevege seg, åpne håndflaten, løfte hendene e.l. Danne grupper på tre til fire personer og be for hverandre kan også være et alternativ.
Når man bruker slike virkemidler, er det svært viktig at man ikke glemmer formålet. Gud ønsker at man skal bruke følelsene i lovprisningen av ham. Bruk av følelsene er imidlertid ikke et mål i seg selv. En bør dessuten av og til vise det bibelske grunnlaget for hva man gjør.
De er også viktig å inkludere alle. Å si at de som ønsker det kan delta og de andre droppe det, kan lett føre til at den deltakende lovprisningen kun blir for de mest utadvendte personene i menigheten. Denne typen tilbedelse burde isteden betraktes som det normale, noe alle kunne delta i, uansett hvilken type man er. Det er viktig at man anerkjenner frykten og allminneliggjør den: «Vi vet at dette virker fremmed for enkelte. Trøst deg da med at du har noe til felles med svært mange her inne.»
Bruk av musikk slik at den enkelte deltaker ikke hører seg selv for tydelig i en verbal og individuell lovprisning, kan redusere frykt. Det samme kan en verbal ledelse i ubekvemme øyeblikk, f.eks. når det forventes respons fra enkeltpersoner som ved en innbydelse til å komme fram.
Det er viktig at å ikke overvelder folk med nye former. Ofte kan det være gunstig å begynne med noe kjent, f.eks. et lovprisningskor som de fleste kjenner godt.
Det er alltid fornuftig å behandle forsamlingen med respekt. Gi gjerne kommentarer som: «du har kanskje ikke gjort dette før. Jeg er klar over at Gud ikke vil la være å like deg hvis du ikke gjør det idag. Bli med likevel. Det er en fin, bibelsk måte å utrykke takknemlighet til Gud på.» Til slutt kan man tilføye «Det var fint av deg å delta. Jeg vet det føltes ubekvemt for enkelte, men jeg setter pris på viljen til å bli med».
Begrunnelsen for å lede forsamlingen inn i denne typen lovprisning er flersidig. Det kan for det første forsterke den følelsesmessige siden av møtet og utfordrer i så måte den vestlige «rasjonelle» kulturform. Selv om det de siste årene har vært økende aksept av betydningen av følelser og følelsesutrykk, er mange miljøer fortsatt preget av at det er intellektet som har størst betydning.
Ikke minst tror jeg denne slagsiden er typisk for mange av de tradisjonelle kirkesamfunnene som, preget av samfunnsutviklingen forøvrig, har rettet det meste av oppmerksomheten mot læren og hvordan de ulike elementene i læren henger sammen. Uten å underkjenne betydningen av det læremessige grunnlaget, er en større vektlegging av de følelsesmessige sidene ved budskapet i stor grad på sin plass. Iallfall synes dette å prege en meget stor andel av de voksende menigheter i verden[xviii].
Vi preges ofte av stolthet og er redde for å bli betraktet som «tullinger». Deltakende lovprisning utfordrer denne stoltheten og kan bidra til at vi blir mer ydmyke.
For det tredje skaper deltakende lovprisning en varm atmosfære. Den framelsker en inkluderende åndsatmosfære og skaper et gunstig klima for evangelisering. Endelig fostrer denne møteformen et forpliktende engasjement fordi den krever aktiv deltakelse.[xix]
MUSIKKFORM
Mange har understreket betydningen av at musikkformen er tilpasset de besøkende. Warren[xx] som er seniorpastor i en voksende sørstatsbaptist-menighet like ved Los Angeles, hevder at musikkformen er det viktigste redskapet menigheten har til å målrette sin evangeliserende virksomhet mot bestemte grupper.
Flere forfattere understreker også at lovprisning i en moderne musikkform synes å gå igjen i voksende menigheter[xxi].
Menigheter som vokser preges av at sangene som brukes er relativt nye. En vanlig respons til dette er at det er viktig at den oppvoksende slekt lærer å kjenne de kristnes mangfoldige sangskatter. Det spørsmålet skal vi se nærmere på senere i dette kapittelet. Jeg vil imidlertid understreke at de fleste vekkelser opp gjennom tidene har skapt sine egne sanger preget av datidens populærmusikk. Charles Wesley, bror til John Wesley, skrev f.eks. over 6000 sanger som ble brukt i starten av metodismen i England. De fleste av disse sangene var preget av den tidens folkemusikk[xxii]. Også vekkelsene i Norge på 1800- og 1900-tallet skapte sine egne sang- og musikkformer som var preget av den sekulære musikken i samfunnet.
PRESS – REGISTRERING
Skal man skape en avslappende atmosfære, er det viktig å ikke utsetter besøkende for unødig press, som å rekke opp hånden eller reise seg.
Samtidig er det viktig å få kontakt med nykommerne slik at de kan bli integrert i menighetens virksomhet. En måte som jeg har sett praktisert, er at nykommerne frivillig lar seg registrere. En påskjønnelse i form av en lite gave for å gjøre dette, er en mulighet som praktiseres i en del menigheter. Registreringen gjør det mulig å følge opp nykommerne på telefon, gjennom brev eller ved besøk.
Kirkekaffi og andre sosiale tiltak i etterkant av møtene er en annen metode for å komme i kontakt med besøkende. Dersom tilstelningene organiseres slik at de besøkende alltid får noen å snakke og bli kjent med, øker normalt sjansen for et nytt besøk.
Ønsket om å ikke skal skape unødig press på nykommerne som gruppe, bør ikke føre til at det ikke forventes noen form for deltakelse fra forsamlingen. Å engasjere forsamlingen i deltakende og uttrykksfull lovprisning, vil føles ubehagelig for noen, kanskje særlig for besøkende. Samtidig kan det skape effekter som virker tiltrekkende i det lange løp. Det er på denne bakgrunn svært viktig å finne et balansepunkt mellom på den ene siden det truende og utfordrende, og på den andre siden det trygge.
TALEN
En meget viktig faktor i møtene er at talen er skikkelig. Jeg vil likevel, før vi ser nærmere på talens form, understreke at et godt møte er mer enn en god tale. De øvrige delene av møtet er ikke bare forløpere til hovedbegivenheten, talen. Møter med lange taler og lite lovprisning kan føre til passivitet i forsamlingen. Lovprisning gir derimot rom for aktiv deltakelse fra de tilstedeværende.
Dette er ikke en bok i prekenlære. Vi skal derfor i liten grad drøfte hva en god tale er. Likevel vil jeg nevne at det i kirkevekstlitteraturen framheves at talen bør være praktisk, relevant, enkel, oppmuntrende og interessant for de en ønsker å nå. Samtidig må budskapet i forkynnelsen gjenspeile Bibelens radikale budskap.
Nå kan det kanskje synes som om det siste kravet står i et motsetningsforhold til de førstnevnte kravene. En slik problemstilling er opplagt relevant. Jeg har derfor drøftet dette mer prinsipielt i det neste avsnittet i dette kapittelet (se også kapittel 2). Her vil jeg likevel understreke at jeg tror det er mulig å være både relevant, interessant og oppmuntrende uten at dette går på bekostning av f.eks. en klar forkynnelse av synd. At det først og fremst er konservative menigheter som vokser styrker dette synspunktet.
McGavran og Win Arn[xxiii] mener at årsaken til at budskapet i urkirkens tid var så attraktivt var knyttet til budskapets radikale innhold. Det var preget av en urokkelig overbevisning om at troen på Jesus er nødvendig for å motta frelse. Det fins ikke noe annet navn som fører til frelse. Uten Kristus er mennesket fortapt. Budskapet var også gjennomsyret av en klippefast overbevisning om gyldigheten av det første bud: «Du skal ikke ha andre Guder en meg». «Vend dere fra Areopagos…Vend dere til Golgata. Vend dere fra Afrodite til kjærlighetens Gud, vend dere fra synd til rettferdighet. Vend dere fra menneskelige spekulasjoner til Guds åpenbaring, vend dere fra avguder til den levende Gud».[xxiv]
TIDSPUNKT
For å få nye folk til å møte opp på menighetens hovedmøter, er det viktig å ha møtene på riktige tidspunkter. Selv om mange føler at tradisjoner brytes, kan nye tidspunkt eller flere møter i helgen være en mulighet. Flere dager og tidspunkter er forsøkt.
Tromsø Baptistmenighet flyttet gudstjenesten til kl. 17.00 på søndag fordi dette tidspunktet passet flere. Ungdomsmenigheten i Gand kirke møtes til gudstjeneste lørdag kl. 22.00. En tenåringsmenighet i Tølløse i Danmark har hovedmøte på torsdag kl. 20.00, mens en ungdomsmenighet i København har sin hovedsamling på fredager kl. 22.00. Mange menigheter i USA har med hell lagt den første gudstjenesten på søndager til kl. 9.00.
KONFLIKTFYLT
Det er flere grunner til at det er konfliktfylt å tilpasse seg kulturen i menighetens omgivelser. For det første er det enkelte som mener at en slik tilpasning står i motstrid til de bibelske tekstene om det kristne livet. Spørsmålet dreier seg om grunnlaget for å tilstrebe kulturell relevans (se kapittel 2).
For det andre krever kulturell tilpasning evne til forandring og omstilling. Dette temaet drøftet vi i kapittel 8. I dette avsnittet vil jeg likevel ta opp et av de vanligste problemene som dukker opp i forbindelse med ønsket om å gjøre møtene kulturelt relevante.
Ofte oppstår det et motsetningsforhold mellom de som har tilhørt menigheten i mange år og som har sterke følelser knyttet til den nåværende formen, og yngre eller nye medlemmer. De «gamle» medlemmene er sterkt knyttet til den formen som brukes bl.a. fordi det var gjennom denne formen de selv kom med i menighetslivet. At denne gruppen har fått prege mange menigheter, viser alderssammensetningen i veletablerte menigheter. Samtidig ser vi at nye menigheter er preget av en mye lavere gjennomsnittsalder. Årsaken til det er sannsynligvis at disse framstår som mer relevante for de strømninger som preger samfunnet.
Dette problemet lar seg ikke løse ved bare å ta hensyn til den ene av gruppene. En mulighet er å prøve å legge seg midt imellom de to ytterpunktene. Argumentet for en slik tilpasning er at de unge og nye medlemmer har brukt for å bli kjent med, og få forståelse for den kulturen som ligger til grunn for den menigheten de er kommet inn i. Som en forkynner uttrykte det: «Ungdommen idag må da lære seg de sangene som er en del av kristenarven. Tenk å vokse opp i en menighet uten å kunne «Vår Gud han er så fast en borg!»
Selvfølgelig er det viktig å bli kjent med denne arven. Det er imidlertid ikke riktig å legge så stor vekt på den at det hindrer oss i å nå ut med evangeliet. Guds menighet har aldrig vært til for å fremme «den gode smak» eller for å gi en bestemt kulturell oppdragelse. Oppdraget er å forkynne evangeliet slik at folk blir frelst. Overfor mer modne kristne er det kanskje mer på sin plass å tenke på å overføre kulturarven fra tidligere tider.
MULIGE LØSNINGER
Problemet med ulike ønsker til møteform kan reduseres ved er å tilby flere hovedmøter eller gudstjenester med forskjellig form. Det kan f.eks. tilbys ett tradisjonelt møte og ett mer moderne. I Gand menighet var det i 1994 i gjennomsnitt 133 tilstede på den alternative ungdomsgudstjenesten på lørdag kveld. Antallet unge som går til nattverd er nesten tidoblet siden ungdomsgudstjenestene ble innført[xxv].
En slik deling kan forsterke generasjonskløften fordi eldre og yngre velger ulike møter. Jeg synes dette er et «tap» man bør kunne tåle for å oppnå at menigheten oppleves som relevant for flere. Dessuten er det jo mulig å kompensere ved andre integrerende tiltak som i første rekke er rettet mot modnere kristne. «Hoveddøra» til menigheten bør først og fremst tiltrekke mennesker uten en fast tilknytning til menigheten.
Det bør også tilføyes at gudstjenesten eller møtet som følger den tradisjonelle formen, lett kan bli innadvendt. Det viktigste blir å ha en form som passer oss, ikke å nå ut. Jeg tror dette er et mer alvorlig problem enn det den nevnte delingen medfører. Det er derfor svært viktig at denne gruppen også legger vekt på å nå ut, f.eks. til eldre kirkefremmede som blir tiltrukket av en noe mer tradisjonell form.
OPPSUMMERING
For mange er ukens hovedmøte(r) inngangsporten til en menighet. Inntrykket fra et møtebesøk kan derfor ha stor betydning for om man velger å gjenta besøket. Når en samtidig vet at folk er kvalitetsbevisste, er det viktig at disse møtene er godt forberedt, at unødige avbrudd og annonseringer unngås, og at hensiktsmessige visuelle hjelpemidler er tilgjengelige. Forkynnelsen må være praktisk og relevant samtidig som den er solid forankret i Bibelen. Skal menigheten nå nye mennesker gjennom møtene, er det viktig at vurderingen av møtene blir gjort med de besøkendes «øyne».
Bruk av deltakende lovprisning kan skape en inkluderende og avslappet atmosfære. Det er imidlertid viktig å anerkjenner frykten som kan oppstå når man oppfordres til å delta i nye former.
For å kunne følge opp de som besøker menigheten, er det viktig at de blir registrert. Dette må skje uten at de besøkende føler et unødig press.
Det er viktig å være oppmerksom på at nye og annerledes møteformer ofte skaper gnisninger mellom de som har gått i menigheten i mange år og de nye eller yngre. Flere gudstjenester med ulik stil kan i en slik situasjon være et alternativ. Det gir også muligheten til å velge tidspunkter for møtene som er tilpasset de gruppene menigheten ønsker å nå.
[i] 1983, s. 70
[ii] Lørdag 4. febr. 1995, s. 21.
[iii] 1988
[iv] 1984
[v] Wagner 1984, s. 113
[vi] Ressursgruppa for Østre presbyterium i Frikirken, 1994, s. 30.
[vii] 1992
[viii] White 1992, Rainer 1993
[ix] De fleste kravene er hentet fra Rainer (1993) og White (1992).
[x] Hayford m.fl. 1990
[xi] Hayford m.fl. 1990
[xii] Til dette formålet kan både «overhead-prosjektor», lysbildekamera og en personlig datamaskin være velegnet. Bruk av pesonlig datamaskin vil sannsynligvis gi det beste resultatet. Skjermen bør være fast installert i møtesalen og synlig for alle. En bør alltid bruke så stor skrift at teksten blir synlig for de som sitter bakerst.
[xiii] Hayford m.fl. 1990
[xiv] 1992
[xv] 1992
[xvi] Hayford m.fl. 1990
[xvii] Hayford m.fl. 1990
[xviii] Wagner 1973
[xix] Hayford m.fl. 1990
[xx] 1993
[xxi] Rainer 1993, Wagner 1990
[xxii] Shawchuck m.fl. 1992
[xxiii] 1983
[xxiv] Mc Gavran og Arn 1983, s. 67-68
[xxv] Vårt Land, 4. januar 1995, s. 21
Comments